דבר יו"ר העמותה לכבוד פסח תשפ"ב

סדר פסח בימק"א (Y.M.C.A)

מאת ערן תירוש, יו"ר העמותה

 

לאחרונה נתקלתי בארכיון אוסטרלי בצילום זה, של סדר פסח שנערך בלונדון ב-1919:

מצאתי עניין רב בכיתוב תחת הצילום: "נשים וגברים בעת 'שתיית היין', סעודת הסדר, הבקתה היהודית, הסטרנד, לונדון". עד מהרה איתרתי את הצילום במקורות נוספים ובכיתוב מעניין נוסף: "חיילים ומלחים אוסטרלים, בריטים ואמריקאים מרימים כוס בסדר פסח בבקתה היהודית של ימק"א, אפריל 1919". מה לימק"א, (ראשי-תיבות של Young Men’s Christian Association) 'ארגון צעירי הנוצרים', וליהודים בכלל ולליל הסדר בפרט? מהי 'הבקתה היהודית של ימק"א'?

על-אף שבתודעה הציבורית הישראלית ארגון ימק"א נתפס כארגון אמריקאי, מדובר למעשה בארגון בינלאומי שיסודותיו בבריטניה. הקשר בין ימק"א לבין הצבא הבריטי החל בתחילת המאה העשרים, לאחר מלחמת הבורים השנייה. הארגון התמקד ביצירת קנטינות במחנות האימונים של הצבא הבריטי, מקום בו החיילים יכלו למצוא פינה שלווה, מעין 'בית הרחק מהבית', שם יכלו לשתות תה, לשוחח בניחותא, לכתוב מכתבים ולשחק במשחקי-לוח. קנטינות אלו מוקמו בדרך-כלל בבקתות-עץ וכך הפכה המילה 'בקתה' לכינוין של כל אותן קנטינות, על-אף שבהמשך, רבות מהקנטינות מוקמו במבני-אבן אשר נשכרו על-ידי הארגון. עם פרוץ 'המלחמה הגדולה' ב-1914, הרחיבה ימק"א בהדרגה את פעילותה גם למרכזים לוגיסטיים גדולים (דוגמת לונדון, פריז, קהיר ועוד) ובהמשך פעלה אפילו בעורף חזיתות המלחמה – תחילה בחזית המערבית באירופה ולאחר מכן גם בחזיתות אחרות.

כמשתמע משם הארגון, 'ארגון צעירי הנוצרים', האוריינטציה של פעילות הארגון הייתה נוצרית, אולם לא הייתה פעילות בכיוון המרתם של לא-נוצרים לנצרות. יתרה מכך, הארגון הצהיר לא-אחת על כוונתו לפעול עבור ובקרב חיילים מכל מוצא ואמונה. הרב הצבאי הראשי הבריטי של הצבא הבריטי בחזית המערבית, הרב מיכאל אדלר, הרבה לשבח את פעילות ימק"א וציין את הדרך בה קידמו בברכה את החיילים היהודים במסגרות הפעילות השוטפת של ימק"א, אולם גם נתנו לחיילים היהודים מקום ('בקתה') עבור צרכיהם המיוחדים.

באוסטרליה, הרולד בואס (Harold Boas), יהודי יליד אדלייד, היה מעורב במיוחד בפעילות ארגון ימק"א האוסטרלי עם חיל-המשלוח האוסטרלי האימפריאלי. ב-1917 הוא הגיע ללונדון ופעל רבות בקרב החיילים האוסטרלים שם, בעיקר בקרב החיילים היהודים.

בליבה של לונדון, ברחוב הסטרנד (The Strand), הוקמה 'שלוחת החיילים היהודים', היא אותה 'בקתה יהודית של ימק"א' שהוזכרה בכיתוב שמתחת לאחד מעותקי צילום ליל הסדר שהוצג לעיל. במבנה הקטן שכן טרקלין נינוח, שם התרווחו החיילים והתרועעו גם נשים וגברים אזרחיים, מן הסתם מהקהילה היהודית המקומית. בקבוצת צילומים מהמקום בולטת הנוכחות האוסטרלית.

חג שמח ולהתראות!

ערן

השארת תגובה