יום האבל הלאומי הגרמני – 21/11/2021

 טקס לציון 'יום האבל הלאומי' הגרמני בבית-הקברות הצבאי הגרמני בנצרת

ביום ראשון, ה-21.11.2021, צוין בבית הקברות הצבאי הגרמני בנצרת 'יום האבל הלאומי' (Volkstrauertag) הגרמני. יום אבל זה מוקדש לחללי המלחמות, העריצות והטרור ברחבי העולם.

במתכונתו המקורית, יום אבל זה הוצע על-ידי 'ועדת קברי המלחמה הגרמנים' כבר ב-1919, מייד אחרי מלחמת העולם הראשונה וצוין בפועל החל מ-1922. משמעותו הורחבה למתכונת הנוכחית מספר שנים לאחר מלחמת העולם השנייה, תוך שימת דגש על אוניברסליות האבל על חללי האלימות, הטרגדיה שבמלחמות והקריאה לשלום – תוך התנתקות מוחלטת מהמסרים הפשיסטים של יום האבל שהונהגו למספר שנים, במהלך תקופת השלטון הנאצי.

בית הקברות הצבאי הגרמני בנצרת הוקם במהלך מלחמת העולם הראשונה, סמוך לבית חולים צבאי. 51 חללים נקברו במקום, חלקם טייסים, אשר על קברם הוצב צלב אשר נעשה ממדחפי-עץ של המטוסים הגרמנים (חלק ממדחפי-עץ אלו נקבעו על הקירות הפנימיים של מגדל הפעמונים שהוקם במקום מאוחר יותר).

בהמשך, בעקבות הסכמי ורסאי, החל תהליך של קבורה מחדש של חללים גרמנים אשר נטמנו בשדות קרב שונים ברחבי ארץ-ישראל. היום טמונים במקום 261 חללים גרמנים מתקופת מלחמת העולם הראשונה, ובכללם גם חלל יהודי.

את הטקס השנה ליווה אנסמבל צבאי-גרמני מהנובר. כמדי שנה, רב צבאי השתתף בטקס, לצד הכמרים הגרמנים שהגיעו מירושלים. חזן צבאי  נשא קדיש לזכרו ועילוי נשמתו של החייל היהודי הטמון במקום. נציגי מדינות שונות הניחו זרי-אבל, ולצידם גם זר העמותה למורשת מלחמת העולם הראשונה בישראל.

לאחר הטקס הרשמי נערך טקס נוסף, לכבודו של ד"ר נורברט שווקה, אשר פעל ופועל שני בחקר תקופת מלחמת העולם הראשונה בזירת ארץ-ישראל בכלל ושל מעורבות הכוחות הגרמנים במערכה זו בפרט. נשיא גרמניה, פרנק-ואלטר שטיינמאייר, שלח את תודתו ותעודה מטעמו הוענקה לד"ר שווקה, קודם שקיבל עיטור-כבוד גרמני כהוקרה על פועלו רב-השנים. 

 
לקישור לתמונות נוספות מאירוע זה ומשאר אירועי העמותה לחצו כאן
תגובה אחת
  1. אבי נבון

    ברכות לנורברט, שמתמסר לחקר הצד הגרמני במלחמה, ידען ומומחה בתחום, דואג לבית הקברות, יוזם האירוע השנתי בו, חבר וידיד העמותה, ומעל לכל – אדם נפלא וחביב שכולנו נהנים מחברתו.
    ברכות והערכה!
    אבי נבון

השארת תגובה